Z-226 MS  
OK-KNN
#OSCAR NOVEMBER NOVEMBER

Zlín Z-226 Trener je dvoumístný celokovový dolnoplošník, který byl původně zkonstruován pro letecký výcvik a akrobacii. Dnes je letoun v odlehčené verzi MS využíván takřka výhradně k vlekání kluzáků. Stroj pohání řadový invertní šestiválec AVIA M-137A o výkonu 180 koní. Přestože tento stroj patří k těm starším letadlům naší aeroklubové flotily, patří díky svým výkonům a letovým vlastnostem právě při vlekání kluzáků v aeroklubu k nepostradatelným.

Zlín Z-226 MS

L-40 Metasokol
OK-NPL
#OSKAR PAPA LIMA

L-40 Meta Sokol tehdejšího výrobce Automobilové závody Orličan je celokovový dolnoplošník s kabinou pro čtyři osoby a zatahovatelným tříkolovým podvozkem. Tento letoun je využíván převážně k turistickým a vyhlídkovým letům. Díky vzduchem chlazenému čtyřválci M-332 s přímým vstřikováním o výkonu 140 koní a čisté aerodynamické konstrukci se letoun vyznačuje nízkými provozními náklady.

Metasokol L-40

L-200 Morava
OK-OFL
#OSCAR FOX LIMA

L-200 Morava výrobce LET Kunovice je legendární dvoumotorový celokovový dolnoplošník se zatahovacím tříkolovým podvozkem. Letoun je vybaven avionikou pro lety podle pravidel IFR (lety podle přístrojů bez viditelnosti). Při výcviku obchodních pilotů tento letoun tvoří poslední stupínek před přechodem na velká dopravní letadla. Letadlo je možno také využít pro vyhlídkové lety pro 4 cestující. Morava je poháněna dvěma invertními šestiválci o výkonu celkem 420 koní. Maximální rychlost letounu je 310 km/h a maximální dolet 1710 km.

Morava L-200 

Z-43
OK-DOH
#OSCAR OSCAR HOTEL

Zlin Z-43 je čtyřmístný jednomotorový samonosný dolnoplošník s pevným podvozkem s řiditelným příďovým kolem. Kompresorem přeplňovaný invertní řadový šestiválec o výkonu 210 koní pohání kovovou dvoulistou vrtuli s nastavitelným úhlem náběhu. Letoun je určen nejen pro výcvik soukromých pilotů letounů (PPL-A), ale také pro turistické a vyhlídkové lety.

Zlín Z-43 

L-13 SE Vivat
OK-6104

Turistický motorizovaný kluzák (TMG) z dílen kunovické továrny LET je dvoumístný jednomotorový samonosný středoplošník, jehož konstrukce vychází z větroně L-13 Blaník. Křídla o rozpětí 16,8m a zadní část trupu jsou až na detaily stejné jako u L-13. Centroplán a kabinu tvoří příhradová konstrukce potažená laminátem. Pohonnou jednotku tvoří čtyřválec Walter Mikron III AE o výkonu 66 koní. Verze SE je vybavená elektrickým startérem. Jak již kategorie letadla napovídá, Vivat je určen především pro leteckou turistiku a nevyžaduje kvalifikaci sportovního pilota letounů PPL-A.

Vivat L-13 SE

L-23 Blaník
OK-0225

#INDIA QUEBEC

L-23 Super Blaník je dvoumístný hornoplošný cvičný kluzák, který vychází z konstrukce legendárního kluzáku L-13 Blaník. Super Blaník se zrodil koncem osmdesátých let minulého století a po více než 2000 vyrobených kusech L-13. Podstatným a na první pohled patrným rozdílem jsou ocasní plochy typu T, které minimalizují riziko poškození kluzáku při přistání do terénu. Letové vlastnosti a výkony kluzáku zůstaly víceméně shodné. L-23 má stejně jako jeho předchůdce rozpětí 16,2m, klouzavost 1:28 a slouží k základnímu výcviku pilotů kluzáků (GLD).

Blaník L-23

VT-116 Orlík
OK-9415

Orlík II je jednomístný hornoplošný kluzák smíšené konstrukce z dílen choceňského Orličanu o rozpětí 16m. Jeho konstrukce vychází ze svého předchůdce VT-16. Trup poloskořepinové konstrukce je tvořen dřevěnou kostrou potaženou překližkou a laminátem. Křídlo je celodřevěné s překližkovým potahem. Výkon kluzáku je udáván klouzavostí o poměru 1:33. Orlík se vyznačuje vynikajícími letovými vlastnostmi při kroužení ve stoupavých proudech, díky čemuž je piloty oblíben pro dlouhotrvající termické lety.

Orlík VT-116

VSO-10 Vosa
OK-6901
#VICTOR MIKE

Kluzák VSO-10, příhodně přezdívaný „Vosa“, je větroň klubové třídy českého výrobce Orličan Choceň. Tato vosa je zároveň prototypem tohoto větroně z roku 1976. Jedná se o smíšenou konstrukci, kdy křídla jsou celodřevěná s překližkovým potahem a trup s ocasními plochami kombinací laminátu a duralu. Má rozpětí 15m a klouzavost 1:36. Kluzák se využívá pro termické lety, přelety a je vhodný pro první krůčky k soutěžnímu plachtařskému létání.

Vosa VSO-10

VSO-10 Vosa
OK-7502
#34

Druhá vosa v našem plachtařském hangáru se soutěžním znakem #34 byla vyrobena v roce 1987. Oproti prototypu a prvním sériím VSO-10 se tato vosa vyznačuje drobnými konstrukčními změnami jako např. zvětšenými brzdícími klapkami a upraveným provedením některých ovládacích prvků v kabině. Výkony a letové vlastnosti kluzáku avšak zůstaly nezměněny.

Vosa VSO-10

ASW-15B
OK-2076

#ALFA MIKE

ASW-15 německého výrobce Alexander Schleicher je celokompozitový výkonný kluzák klubové třídy ze sedmdesátých let minulého století. Výkonnostní parametry jsou podobné kluzáku VSO-10, avšak při vyšších rychlostech se začínají projevovat jeho výhody. Díky tomu je kluzák využíván nejen pro termické lety, ale je stále konkurenceschopný při soutěžním létání v klubové třídě.

ASW-15B

Discus CS
OK-0365
#65

Discus CS je vysokovýkonný kluzák standardní třídy, který se počátkem devadesátých let minulého století začal vyrábět v choceňském Orličanu v licenci tradičního německého výrobce Schempp-Hirth. Prototyp byl v Německu zalétán již v roce 1984. Náš Discus je zároveň prvním licenčně vyrobeným Discusem v Chocni. Klouzavost Discuse je 1:43. Dynamický výkon kluzáku lze zvýšit použitím vodní přítěže - integrované nádrže v křídlech jsou schopny pojmout až 160 litrů vody. Ikdyž se jedná o vysokovýkonný kluzák, je díky svým dobrým letovým vlastnostem vhodný i pro rekreační termické létání.

Discus CS